Via via kreeg ik de vraag of ik eens langs wilde komen om de mogelijkheden voor de verkoop van een woning in Utrecht te bespreken. Deze woning stond dus niet in mijn woonplaats en de
verkopers vroegen zich af of het eigenlijk wel zo verstandig was om mij in te schakelen. Goede vraag en een interessante ook. Zelf had ik dat nog niet zo bekeken. Ik leg graag uit dat deze
zorgen onterecht zijn. En ook waarom.
Makelaars die gecertificeerd zijn en aangesloten bij een brancheorganisatie hebben toegang tot Funda, het verreweg populairste woningplatform. Het aanmelden van woningen hierop kan werkelijk overal vandaan gebeuren en is dus niet afhankelijk van de vestigingsplaats.
Even terug naar de vraag van deze aspirant-verkopers. Dus of het wel verstandig is om mij deze woning te laten verkopen, vlakbij het centrum van de stad Utrecht.
Bij de inverkoopname van een woning onderzoek ik deze altijd heel uitgebreid omdat ik een verkoopwaarde-indicatie wil afgeven en omdat ik tijdens de verkoop aspirant-kopers goed wil kunnen informeren over zaken zoals de staat waarin de woning zich bevindt, de locatie, de geschiedenis van de woning, de faciliteiten in de buurt en de samenstelling van bewoners uit een bepaald gebied.
Ik wijs ze op zaken waar ze op moeten letten zodat we (vervelende) verrassingen achteraf voorkomen. En de kwaliteit van deze werkzaamheden van een makelaar is niet afhankelijk van zijn/haar vestigingsplaats, maar van het werkgebied. In mijn geval is deze vrij royaal, binnen een straal van 20 km rondom mijn vestigingsplaats Montfoort.
Het komt voor dat ik uitwijk buiten mijn werkgebied, maar dan is het nadeel vooral voor mij: ik zal verder moeten reizen naar bezichtigingen en ik zal meer huiswerk moeten doen om regionale informatie te verkrijgen, zoals informatie over lokale jurisprudentie en gemeentelijke ontwikkelingen. Ook kunnen er bijvoorbeeld specifieke erfpachtregels van kracht zijn in bepaalde gemeenten. Ik zoek al deze zaken altijd uitvoerig uit, mocht er een woning te koop staan waarin een woningzoekende in geïnteresseerd is. Hier hoef je je dus zelf geen zorgen over te maken.
Vroeger, vóór de digitalisering, had ik een ander antwoord gegeven. En dan heb ik het over de tijd dat je in de etalage van de makelaar zocht naar te koop aangeboden woningen die zij presenteerden op een ingelijst A4’tje net achter het glas. Je was toen overgeleverd aan de plaatselijke makelaar(s) en zijn/haar meestal plaatselijke netwerk.
Die tijd ligt gelukkig ver achter ons. Ik realiseer me heel goed dat het verkopen van een object, verantwoordelijk werk is met consequenties voor de (financiële) toekomst van verkopende partij en zal dan ook niets aan het toeval overlaten om de verkoop met een zo goed mogelijk resultaat af te sluiten.
Conclusie
Vroeger was het lastiger; omdat er veel minder data beschikbaar was, moesten makelaars het voornamelijk hebben van ervaring en connecties. Nu is er echter veel data beschikbaar, waardoor die voorsprong is verdwenen.
Transactiedata van woningen zijn beschikbaar via brancheorganisaties van makelaars, dus daardoor kan er een goede analyse worden gemaakt van de woningwaarden. Kies daarom altijd voor een makelaar die aangesloten is bij een branchevereniging, zoals VBO of NVM.
Ik realiseer me heel goed dat het verkopen van een object, verantwoordelijk werk is met consequenties voor de (financiële) toekomst van verkopende partij en zal dan ook niets aan het toeval overlaten om de verkoop met een zo goed mogelijk resultaat af te sluiten. Bel me gerust vrijblijvend voor antwoorden op jouw woonvragen op 06-12191382 of mail me op info@griphousing.nl. Je kunt me ook bellen als je een of meerdere voormalige huurwoning(en) hebt die je wilt verkopen. Ook dat zijn leuke uitdagingen!
Césanne